Začnite používať sociálne média pre podporu rozhodovania

Môže mať rozhodovanie v podnikovom prostredí niečo spoločné so sociálnymi médiami? Pre mnohých ľudí je tento prienik zatiaľ ťažko predstaviteľný avšak fenomény ako Business Intelligence (BI) a Social Media zrejme čaká spoločná budúcnosť.

Oblasť Business Intelligence je už niekoľko rokov každodennou praxou väčších podnikov a firiem. Firmy využívajú dáta z interných systémov (napr. ERP, CRM, CMS), ktoré používajú  pre rôzne oblasti ich fungovania. A rozsah využívania týchto podnikových dát pre podporu rozhodovania sa samozrejme líši v závislosti od odvetvia a veľkosti:

  • finančné inštitúcie a telekomunikačné firmy majú už prirodzene väčšinu svojich dát v elektronickej forme
  • výrobné firmy musia do zavádzania informačných technológií investovať nemalé množstvo prostriedkov
  • menšie organizácie si komplexné riešenia na podporu rozhodovania nemôžu dovoliť a často ich ani nepotrebujú

Sociálne média zase úzko súvisia s rozvojom internetu a webových technológií (Web 2.0, Web 3.0). Blogy, Facebook, Twitter, LinkedIn či YouTube sa stali každodennou súčasťou života používateľov webu. Používatelia zanechávajú na sociálnych weboch viditeľné stopy: píšu blogy, zverejňujú statusy, lajkujú obľúbené články a produkty, označujú si na webe priateľov, zdieľajú zaujímavý obsah.

Mnohé tieto “stopy” sú zaujímavé pre marketérov, PR mágov, či iných manažérov, ktorí chcú svoj odkaz sprostredkovať masám a získať hodnotnú spätnú väzbu. A závratnou rýchlosťou si razia cestu aj do biznis prostredia, kde zohrávajú dôležitú úlohu v oblastiach ako customer support, relationship management, product management, marketing, brand management atď.

Tradičné BI zvačša odpovedá na otázky týkajúce sa vnútorného prostredia cez čísla a metriky: predaj, ekonomické ukazovatele, úspešnosť marketingových kampaní či stav zásob. Tradičné BI nám však málokedy dá relevantné informácie zamerané na konkrétneho zákazníka v špecifických prípadoch, napr.:

  • používateľ sociálneho webu sa dlhodobo zaujíma o konkrétneho autora fantasy literatúry. “Vnímavý” predajca by tento záujem mohol využiť.
  • zákazník je nespokojný s produktom a zavesí túto informáciu na Twitter. Rýchla reakcia firmy na nespokojnosť zákazníka by mohla vyriešiť jeho nevôľu.

Na sociálnom webe sa nachádza veľa hodnotých dát o jednotlivých používateľoch. Výzvou je schopnosť pretaviť tieto sociálne dáta (Wisdom of Crowds) do ľahko interpretovateľných grafov a tabuliek, ktoré by umožňovali robiť decision-makerom informovanejšie a rýchlejšie rozhodnutia.

Reklamy

About tomaskuzar

interested in web technologies and web marketing
This entry was posted in Business Intelligence, Web 3.0 Intelligence and tagged , , . Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s