Aký je rozdiel v spotrebe energie na severe a juhu Slovenska?

Teší nás, že mnohí so záujmom sledujete naše stavebné plány a zahŕňate nás radami a postrehmi. Hneď na úvod musím však uviesť veci na pravú mieru: stavať sme ešte nezačali, zatiaľ sme len v úvodných diskusiách ohľadom celkovej realizovateľnosti stavby – kde bude dom stáť, kto ho bude stavať, o aký štandard stavby pôjde a následne koľko peňazí si treba pripraviť. Aktuálne sme sa zasekli na umiestnení stavby. Manželka by radšej brala okolie Bratislavy, ja sa prikláňam k Tatrám, či už Vysokým alebo Západným.

Človek nemusí byť génius ani expert na tepelné straty, aby zistil, že na severe je podstatne chladnejšie ako na juhu. A to sa samozrejme odrazí na spotrebe energie na vykurovanie a ohrev teplej vody. Ja som to takto povedal aj manželke a povedala,  že chce vedieť presnejšie čísla. Tak som sa dal do hľadania.

Po krátkom hľadaní som našiel super nástroj na výpočet spotreby plynu od SPP. Naťukal som tam Ivanku pri Dunaji a Tatranskú Lomnicu pre dobre tepelne izolovaný dom s plochou 120m2, používaním plynu na vykurovanie, ohrev teplnej vody i na varenie:

1. Ivanka pri Dunaji –  11500 KWH/rok – 611 euro

2. Tatranská Lomnica – 16200 KWH/rok – 846 euro

Rozdiel je teda cca 250 euro ročne. Neviem nakoľko je tento výpočet smerodajný, ale aspoň mám nejaké číslo. Som zvedavý, či sa mi podarí nejako to 250 eurové manko vyvážiť. Dnes som sa totiž dozvedel, že čím chladnejšia lokalita, tým viac sa oplatí investovať do tepelného čerpadla – je totiž rozdiel ochladzovať vodu zo 4 stupňov na -15 a ochladzovať vodu zo 4 na -1 stupeň. Ja to s tým tepelným čerpadlom ešte nevzdávam.

Verím, že čoskoro sa mi podarí urobiť jednoduchú kalkuláciu pri používaní tepelného čerpadla. Potom už len nájsť pozemok s vlastnou studňou a ideálne aj s malým vodným tokom na výrobu vlastnej elektrickej energie, ktorá bude tepelné čerpadlo poháňať – úplná fantázia. Ale samozrejme zvažujem aj alternatívu, napr. kúpiť lesný pozemok a ťažiť každoročne drevo pre vlastnú spotrebu. Toľko možností a každá môže byť správna.

Prajem pekný večer!

About tomaskuzar

interested in web technologies and web marketing
This entry was posted in IT lifestyle, Project Management and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 reakcie na Aký je rozdiel v spotrebe energie na severe a juhu Slovenska?

  1. Spätné upozornenie: Ako vybrať vhodnú lokalitu pre dom | IT lifestyle

  2. Rudolf Dovičín píše:

    Vďaka za článok.
    Ja len, že kilowatthodina má značku kWh. 🙂

Pridaj komentár

